تناسب اندام

رژیم غذایی و تمرین مناسب برای اندامی زیبا

تناسب اندام

رژیم غذایی و تمرین مناسب برای اندامی زیبا

تناسب اندام

این سایت در نظر دارد اطلاعاتی در مورد ورزش خصوصاً ورزش بدنسازی و تکنیکهای مربوط به لاغری موضعی و رژیم های استاندارد مطابق با اصول سلامتی و تناسب اندام ارائه دهد.

طبقه بندی موضوعی

مکمل غذایی

مکملهای غذایی زیادی با ترکیبات مختلف روزبروز در بازار ارائه میشود که ورزشکاران جهت رسیدن به هدف نهاییشان از آنها استفاده میکنند این مکملها برای افزایش قدرت بدنی یا افزایش حجم یا کاهش وزن و افزایش وزن کاربرد دارند ولی در بین این مکملهای چند مکمل غذایی است که از همان ابتدای تولید این صنعت بوده اند و در طول زمان به آنهایی که از این محصولات استفاده کرده اند کارایی خودشان را نشان داده اند و میشود گفت مادر مکملهای غذایی محسوب میشوند.

 

۱- کراتین

کراتین به طور طبیعی در سلول‌های ماهیچه ای به وجود می‌آید، و حدود ۹۵ درصد آن در بافت ماهیچه ذخیره می‌شود، ۵ درصد باقیمانده در سایر نقاط بدن به صورت پراکنده یافت می‌شوند. این واکنش متابولیسمی دوباره در آزمایشگاه بازسازی شده و کراتین مونوهیدراته را برای ساخت مکمل بدنسازی به وجود آورده است. این ماده برای تهیه انرژی ماهیچه استفاده می‌شود.

مزیت مصرف کراتین چیست؟

  •  پیشرفت حجم سازی عضلات
  •  افزایش حجم سلول‌های ماهیچه‌ای
  • ریکاوری سریعتر بعد از پایان تمرینات بدنسازی
  • افزایش ذخیره گلیکوژن (سوخت جانوری)
  • افزایش عملکرد و کارایی ماهیچه در تمرینات سخت بدنسازی
  • کراتین

نحوه مصرف کراتین چگونه است؟

مصرف کراتین با یک دوره بارگیری شروع شود بهتر است ولی برخی از ورزشکاران اعتقادی ندارند ولی طبق تجربیات خود بنده بارگیری کراتین یک حالت اشباع در عضلات پدید می آورد که با مصرف روزی 5 گرم  قبل از تمرین و 5گرم پس از تمرین 10  گرم دیگر در طول روز به مدت 5روز ادامه می یابد و بعد از این 5 روز بارگیری نسبت به نیاز و شدت تمرین ورزشکار میتواند از 3 تا 10 گرم قبل و بعد از تمرین کراتین مصرف کند و یک نکته اینکه حتماً در طول مصرف کراتین مایعات زیادی مصرف کنید تا فشار کمتری به کلیه ها وارد شود.  

۲- بتا آلانین

این ماده یک آمینو اسید طبیعی است که توسط غذاهای پروتئینی مانند مرغ به بدن وارد می شود. عملکرد بتا آلانین به خاطر توانایی آن در افزایش سطح کارنوزین داخلی ماهیچه‌هاست. افزایش سطح بتا آلانین از طریق مصرف مکمل آن، سطح کارنوزین را تا ۶۰ درصد در طی ۴ هفته بالا می‌برد. این وقتی مهم است که در حین تمرینات سخت بدنسازی، بدن ما مقادیر زیادی هیدروژن را که باعث کاهش PH می‌شوند، بر روی هم انباشته می‌کنند (در نتیجه خاصیت اسیدی بالا می‌رود). این خاصیت اسیدی (اسید لاکتیک) باعث درد و خستگی شدید ماهیچه می‌شود، و در نتیجه کیفیت عملکرد عضله را کاهش می‌دهد. همراه با افزایش مقادیر چشمگیر کارنوزین توسط بتا آلانین،بدن بدنساز قادر خواهد بود تجمع هیدروژن را به تاخیر بیاندازد و از ایجاد خاصیت اسیدی پیشگیری کند، در نهایت از خستگی زودرس و درد ماهیچه جلوگیری می‌شود.

مزیت مصرف بتا آلانین چیست؟

  • افزایش تحمل بدنسازی
  • افزایش بازده بدنسازی در تمرینات سخت
  • ایجاد تاخیر در خستگی زودرس عضلات
  • بهبود تمرینات با وقفه و شدید بدنسازی
  • ایجاد ارتباط نیرویی با کراتین

نحوه مصرف بتا آلانین چگونه است؟

مکمل بتا آلانین وابسته به زمان نیست، یعنی نیازی نیست که درست قبل از تمرین و یا بلافاصله بعد از تمرین مصرف شود. توجه داشته باشید اغلب مکمل هایی که بعنوان مکمل پیش از تمرین شناخته می شوند حاوی مقادیری بتا آلانین هستند، بنابراین اگر در کنار مکمل بتا آلانین مکمل دیگری مصرف می کنید به دوز مصرفی و موجود در آن دقت کنید.

مصرف ۴ هفته با دوز ۳ تا ۴ گرم در روز باعث می شود، ذخایر کارنوزین خود را به حداکثر برسانید. سخت به نظر می رسد که بتوان دستور العملی مشخص برای دوز مصرفی مشخص کرد، چرا که مطالعات حداکثر تا ۱۰ هفته را بررسی کرده اند و ما هنوز دقیقا” نمی دانیم که افزایش ذخایر کارنوزین بدن تا کجا ادامه می یابد و یا اینکه چه زمانی اشباع می شود.

۳- محلول پروتئین

براحتی می‌توان درک کرد که بدنسازها و ورزشکاران تناسب با مصرف محلول یا سرم پروتئین می‌توانند عملکرد بدنسازی خود را بهبود ببخشند و حجم عضلات خود را بالا ببرند. سرم پروتئین، بدن را با مقادیر زیادی پروتئین تامین می‌کند و به آغاز پروژه حجم سازی ماهیچه‌ها کمک شایانی می‌کند. این مکمل بدنسازی به طور معمول قبل و بعد از تمرینات مصرف می‌شود تا سنتز پروتئین را بالا ببرد و ریکاوری ماهیچه‌ها را بهبود ببخشد. فرقی نمی‌کند، اگر به دنبال حجم سازی هستید یا می‌خواهید چربی بدن را کم کنید، اضافه کردن این مکمل پروتئینی به رژیم بدنسازی، باعث کوتاه شدن مسیر رسیدن به هدفتان می‌شود.

مزیت مصرف پروتئین محلول چیست؟

  • هضم آسان نسبت به سایر مکمل های بدنسازی
  • افزایش بازسازی ماهیچه‌ها
  • یک مکمل بدنسازی یک اشتها آور طبیعی است.
  • تحمل لاکتوز شیر
  • پروتئین

نحوه مصرف محلول پروتئین چگونه است؟

 هر پروتئین موجود دربازار یک طریقه مصرف و مقدار مصرف بر روی لیبل خود دارد که طبق آن مصرف شود بهتر است  و بهترین زمان مصرف قبل و بعد از تمرینات بدنسازی باشد. سعی کنید بیشتر از منابع پروتئین غذایی استفاده کنید.

۴-  آمینو اسیدهای شاخه ای(BCAA)

یکی دیگر از انواع مکمل بدنسازی که وزنه بردارها و بدنسازها از آن‌ها استفاده می‌کنند، آمینو اسیدهای زنجیره ای – شاخه‌ای است که باعث پیشرفت تمرینات بدنسازی می‌شود. از ۲۰ آمینو اسید موجود در بدن آنهایی که BCAA تلقی می‌شوند شامل: لوسین، ایزولوسین و والین می شوند. این‌ها آمینو اسیدهای کلیدی هستند که به سنتز معمولی پروتئین کمک زیادی می‌کنند.

بدن از BCAA ها استفاده می کند تا ریکاوری ماهیچه‌ها را بهتر انجام دهد. همانند سرم پروتئین، BCAA ها مواد مغذی را به بافت ماهیچه می‌رانند و ریکاوری بعد از تمرینات را بهتر می‌کنند. در ماهیچه BCAA به عنوان منبع انرژی حین تمرین استفاده می‌شود، در نتیجه استفاده از مکمل بدنسازی این آمینو اسیدها، باعث بازسازی ذخایر از دست رفته خواهد شد. این مکمل می‌تواند درد ناشی از خستگی ماهیچه را کاهش دهد و متابولیک را بهتر کند.
شواهدی وجود دارند که BCAA می تواند با سوخت رسانی مداوم، تحمل و مقاومت بدنسازی عضلات را بالا ببرد – این مورد را می‌توانیم در دوندگان ماراتون، شنای مسافت و هر تمرین طولانی دیگری مشاهده کنیم.

نحوه مصرف آمینو اسیدهای زنجیره ای چگونه است؟

۳-۵ گرم بعد از بیدار شدن از خواب، ۳-۵ گرم قبل و بعد تمرین بدنسازی.

۵-  گلوتامین

گلوتامین این توانایی را دارد که فروپاشی بافت ماهیچه ای را در طول تمرینات سخت بدنسازی آهسته کند، این باعث می‌شود قدرت و تحمل بدنسازی بالاتر برود. وزنه بردارها می‌توانند وزنه های سنگین‌تری بلند کنند و مدت طولانی‌تری به تمرین بپردازند. اگر از محدودیت توانایی ماهیچه فراتر برویم، بدن برای جبران، به ایجاد بافت ماهیچه و حجم بیشتری ترغیب خواهد شد.

گلوتامین2

مزیت مصرف گلوتامین چیست؟

  • گلوتامین نتایج مثبتی را در بهبود سیستم ایمنی بدن نشان داده است.
  • باعث افزایش ترش هورمون رشد می‌شود.
  •      تحریک سنتز پروتئین در عضلات با در اختیار گذاشتن نیتروژن برای تولید پروتئین
  •      کاهش زمان ریکاوری عضلات
  •      افزایش تولید هورمون رشد
  •      کاهش کاتابولیسم در طول تمرینات
  •      افزایش استقامت به وسیله جایگزین کردن گلیکوژن در شرایطی که گلیکوژن بدن تخلیه شده است
  •      کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها به وسیله تقویت سیستم ایمنی بدن

نحوه مصرف گلوتامین چگونه است؟

۵ گرم بعد از بیدار شدن ار خواب، ۵ گرم بعد تمرین بدنسازی، و ۵ گرم قبل از خواب.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی